Kymmenen keinoa pitää työyhteisösi terveenä!

Kirjoitin edellisessä blogissani varsin provosoivaan sävyyn työyhteisön ilmapiirin tuhoajista ja heidän myyräntyöstään työpaikoilla. Halusin kirjoituksellani herätellä teitä, arvoisat lukijani, näistä työpaikkojen vandaaleista. Tavoite ilmeisesti toteutui hyvin, sillä olen viimeviikkojen aikana saanut runsaasti palautteita kirjoituksestani niin puolesta kuin vastaan. Monet kertoivat minun kirjoittaneen hyökkäävästi ja vähemmän rakentavasti asiasta sekä pyysivät minua olemaan jatkossa positiivisempi. No, tässä kirjoituksessani pyrin siis olemaan positiivisempi. Tämänkertainen tekstini on täysin päinvastainen kuin edellinen kirjoitukseni samasta aiheesta. Nyt käännän näkökulman toiseksi eli pyrin tuomaan esille, miten jokainen meistä voi omilla toimillaan ja puheillaan pitää työyhteisönsä terveenä ja lisätä yhteisöllisyyttä sekä sitä kautta myös parantaa työn tehokkuutta ja organisaation toiminnan tuloksellisuutta.

 ”Hyvä ja positiivinen ilmapiiri lisää työn tehokkuutta ja vaikuttaa myönteisesti koko organisaation tuottavuuteen”

Sinunlaisia hyvään työyhteisön ilmapiiriin panostavia ihmisiä on onneksi lähes jokaisessa suomalaisessa työyhteisössä. Sukupuolellasi ei ole mitään merkitystä, voit olla joko mies tai nainen tai siltä väliltä. Ikäsi puolesta voit olla niin nuori kuin vanhakin. Samoin koulutustasosi ei tässä asiassa mitään merkitse. Voit olla niin ammattikoulun käynyt kuin tohtorintutkinnon suorittanutkin. Myöskään asemallasi organisaatiosi hierarkiassa ei ole mitään estettä hyvälle työllesi.  Sinä voit olla niin johtaja, esihenkilö kuin aivan tavallinen duunarikin. Tietenkin mitä enemmän valtaa sinulla on, sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia ja tilaisuuksia vaikuttaa myönteisesti työyhteisösi ilmapiiriin. Ainoa teitä hengen kohottajia yhdistävä tekijä on ehkä siinä, että saatte nautintoa siitä, kun näette omien tekojenne ja sanojenne tuovan hyvää mieltä ympärillenne ja parantavan työyhteisönne yhteisöllisyyttä. Sinulla on pohjimmiltasi positiivinen asenne työhön ja yleensäkin elämään sekä omaat hyvän ja terveen itsetunnon. Tämä on johtanut siihen, että haluat nähdä ihmisten viihtyvän lähelläsi. Sinulle tärkeää on työssä viihtyminen sekä hyvä ja positiivinen työilmapiiri. Sinulla on tarkka psykologinen silmä. Onnistut yleensä aina jollain mystisellä tavalla vetämään juuri siitä narusta, joka lisää hyvää oloa ihmissuhteisiin ympärilläsi tai saa tilapäiset ristiriidat ihmisten välillä helpottumaan. Tietenkin sinä ymmärrät myös sen, että aina työpaikalla ei voi olla kuten ”Strömsössä”, mutta tiedät, että ongelmat ja haasteet on tehty voitettaviksi. Sinä olet myös hyvän huumorin ystävä ja sitä sinä viljeletkin sopivissa tilanteissa. Sinun mielestäsi työnteko ei saa, eikä sen tarvitse olla rankkaa raatamista, vaan sitä tehdessä voi ainakin välillä olla myös hauskaa. Lisäksi etenkin johtajana ja esihenkilönä ymmärrät, että hyvä ja positiivinen ilmapiiri lisää työn tehokkuutta ja vaikuttaa myönteisesti koko organisaation tuottavuuteen. Sinä tiedät, että hyvin tuottava organisaatio, missä on hyvin viihtyvä henkilöstö, on myös menestyvä organisaatio.

Mitä sitten voidaan pitää sinunlaisesi työpaikan ilmapiirin vaalijan ”kymmenenä periaatteena”? Sinä itsekin ymmärrät, että mitä useampia periaatteita pystyt samanaikaisesti toiminnassasi hyödyntämään, sitä suurempaa positiivista vaikutusta kykenet saamaan aikaan työpaikkasi ilmapiirille. Tässä tuon esille kymmenen varmaa tapaa, joilla kykenet vaikuttamaan positiivisesti työyhteisöösi.

1. Muista kohteliaat käytöstavat ja niiden merkitys työviihtyvyydelle! Sinä ymmärrät, että ”kultaisilla” käytöstavoilla, kuten tervehtimisellä, kiittämisellä, anteeksipyytämisellä ja -antamisella on suuri merkitys ihmissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen. Monien mielestäni näillä pienillä asioilla tai niiden unohtamisella ei ole suurtakaan merkitystä, mutta sinä pidät tärkeänä sitä, että ainakin itse pyrit näitä aivan normaaliin tapakulttuuriin kuuluvia asioita noudattamaan. Käytöstapojen käyttöön ei saa vaikuttaa se, että onko sinulla hyvä vai huono päivä, vaan sinun mielestäsi kohteliailla käytöstavoilla osoitetaan toisille ihmisille kunnioitusta ja arvostusta. Heidät on tällöin huomattu ja hyväksytty. Esimerkiksi jos työpaikalla esihenkilö tai työkaveri jättää tervehtimättä tai vastaamatta tervehdykseen, niin kyllä se vähitellen jättää jälkensä kenen tahansa ihmisen mielialaan. Pitkään näin jatkuessaan se voi jopa myrkyttää ihmissuhteita ja työyhteisön ilmapiiriä. Tämän vuoksi sinä koet tärkeäksi, että hyvistä tavoista pidetään kiinni työyhteisössäsi.

2. Ole epäitsekäs ja ota huomioon myös muut! Sinä tiedät, että liiallinen itsekkyys johtaa ihmisten välisten suhteiden heikkenemiseen, keskinäiseen kyräilyyn ja jatkuvaan selän takana tapahtuvaan puukottamiseen. Sinulle on selvää, että mikään työyhteisö ei voi toimia tehokkaasti ilman ihmisten välistä yhteistyötä ja toisten ihmisten huomioonottamista. Sinulle ei tulisi mieleenkään, että pyrkisit jatkuvasti kahmimaan itsekkäästi ”sinulle ensi” -periaatteella kaikki työpaikkaasi kuuluvat edut, kuten esimerkiksi uudet työvälineet, parhaat loma-ajat, hyvät koulutustilaisuudet, itsellesi ensin ja antaisit muiden jäädä tappelemaan keskenään jäännöspaloista. Sinä koet tärkeäksi, että asioista keskustellaan ja niistä sovitaan yhdessä. Tämä tietenkään ei tarkoita sitä, että et kykenisi pitämään tarvittaessa puoliasi, mikä johtaisi siihen, että muut jyräisivät jatkuvasti ylitsesi. Tällainen terve itsekkyys ei tietenkään ole pahasta eikä estä sinun periaatettasi toimia työyhteisössäsi niin, että kaikki sen jäsenet ymmärtävät toisten huomioimisen ja tukemisen merkityksen. Tällä tavoin on nimittäin mahdollista luoda työyhteisöön eräänlainen palvelusten ja vastapalvelusten verkosto, joka pikkuhiljaa levittäytyy joka puolelle. Tämän toteutuminen johtaa myös siihen, että samalla ilmapiiri muuttuu avoimemmaksi, ihmissuhteet vahvistuvat sekä luottamus työkavereihin lisääntyy. Lopullisena tavoitteenasi on, että työyhteisösi jäsenet lopulta havaitsevat yhteistyön olevan voimaa. Sitten kun tämä tavoite toteutuu, alkaa tämä näkyä myös toiminnan laadussa ja tehokkuudessa.

3. Ole luottamuksen arvoinen ja pysy sanojesi takana! Sinä koet hyvän keskinäisen luottamuksen olevan terveen ja tehokkaan työyhteisön tukipilari. Lisäksi sinulle on selvää, että luottamus ihmisten kesken ei synny hetkessä, vaan sen eteen on tehtävä töitä ja se on ansaittava. Sinä pidät tyhjänpuhujia ja lupausten rikkojia yleisesti ottaen täysinä pelleinä sekä pyrit välttelemään heidän myrkyllistä vaikutustaan. Sinulle ei tulisi mieleenkään kertoa tällaisille ihmisille mitään tärkeitä ja luottamuksellisia asioita. Luottamukseen ihmisten välillä liittyy kaksi toisiinsa liittyvää tosiasiaa. Toisaalta luottamus kehittyy pikkuhiljaa, mutta sen häviäminen tapahtuu yleensä hyvinkin nopeasti. Lisäksi pettymyksen jälkeinen luottamuksen uudelleen rakentaminen vaatii erittäin paljon työtä, jos se edes enää onnistuukaan. Johtajana ja esihenkilönä toimiessasi ymmärrät kristallinkirkkaasti, että esihenkilöalaissuhteissa sanojen takana seisominen ja luottamukselliset suhteet korostuvat entisestään. Sinä koet, että esihenkilön ja alaisen välinen sidos ja sen lujuus on työyhteisön menestymisen avaintekijä. Tämän takia siitä on huolehdittava jatkuvasti

4. Hyväksy erilaisuus työyhteisössäsi ja pidä sitä voimavarana! Monissa työyhteisöissä vallitsee liian tasapäistävä ja erilaisuutta vieroksuva ilmapiiri, jossa kaikkia valtavirrasta poikkeavia ihmisiä, asioita ja mielipiteitä karsastetaan, jopa pelätään. Sinä kuitenkin koet erilaisuuden etuna, joka virkistää ilmapiiriä sekä luo työyhteisöön innovatiivisuutta. Sinun mielestäsi työyhteisö on parhaimmillaan silloin, kun se koostuu erilaisista ihmisistä, jotka kokevat erilaisuuden voimaksi eikä haitaksi. Sinä koet tärkeänä, että ryhmissä ja tiimeissä voi olla mukana eri-ikäisiä, eri sukupuolta olevia, koulutus- ja kokemustaustaltaan erilaisia ja jopa eri etnisiä ryhmiä edustavia ihmisiä. Erityisesti johtajana ja esihenkilönä toimiessasi pyrit mahdollisuuksien mukaan luomaan tällaisia ryhmiä. Ryhmiä muodostaessasi korostat ryhmien jäsenille sen tärkeyttä, että erilaisten ihmisten erilaisia mielipiteitä ei ensikuulemalta tyrmätä, vaan niitä arvostetaan ja kuunnellaan. Sinun mielestäsi tämä johtaa parhaimmillaan siihen, että asioiden tarkastelunäkökulma laajenee ja monipuolistuu. Näin asiat etenevät nopeasti ja innovatiivisesti.

5. Muista perustella mielipiteesi, ja ollessasi väärässä, myönnä se! Sinä tiedät, että kukaan meistä ihmisistä ei ole täydellinen, vaan olemme joskus myös väärässä. Tämän takia on tärkeää, että keskustelutilanteissa kaikkia siihen osallistuvia kuunnellaan ja näin erilaiset mielipiteet kohtaavat toisensa. Sinä ymmärrät, että tällöin omien mielipiteitten perustelutaidoilla sekä valmiuksilla tehdä tarvittaessa kompromisseja on suuri merkitys. Sinun mielestäsi on silkkaa tyhmyyttä kertoa mielipiteitään ja kommentteja ilman perusteluja samoin, kun jääräpäisesti pitää kiinni mielipiteestään, vaikka itsekin tietäisi sen vääräksi. Sinulle on selvää, että jääräpäisyydestähän usein vain seuraa se, että tällöin helposti joutuu naurunalaiseksi ja saa työyhteisössään pellen roolin. Tästä ”stigmasta” huolimatta monilla ihmisillä on vaikeaa antaa periksi ja myöntää olevansa väärässä, ainakin tiettyjen työkavereiden ollessa paikalla. Heidän suurin pelkonsa on menettää kasvonsa muiden silmissä, vaikka loppujen lopuksi tilanne onkin aivan päinvastoin. Sinä et kuitenkaan toimi näin, vaan sinä tiedostat, että oman erehtymisen myöntäminen osoittaa suurta luonteen vahvuutta sekä tuo esille hyvän ja terveen itsetuntosi. Ollessasi johtaja tai esihenkilö sinulle on yksinkertaista ja aivan luontevaa tunnustaa se tosiasia, että omat työntekijäsi ovat oman työnsä todellisia ammattilaisia, jotka osaavat tehdä sen useimmissa tapauksissa paremmin kuin sinä itse. Tämän takia sinulle on itsestään selvää, että annat heille riittävästi valtaa ja vastuuta oman työnsä johtamiseen etkä puutu heidän työnsä yksityiskohtiin.  Lisäksi sinun on helppo arvostaa heidän mielipiteitään ja ehdotuksiaan, vaikka ne joskus poikkeaisivatkin omista mielipiteistäsi.

6. Tunnusta tekemäsi virhe ja tee kaikkesi sen korjaamiseksi! Sinulle on selvää, että me kaikki olemme vain ihmisiä ja teemme joskus virheitä. Itse asiassa sinun mielestäsi virheiden tekeminen on jopa usein paras opettaja. Tämän takia koetkin oudoksi, että jotkut ihmiset ”julistautuvat” erehtymättömiksi ja virheettömiksi. Mielestäsi tämä tekee heidät enemmänkin tyhmiksi kuin selväjärkisiksi. Toisaalta sinä tunnet myös sellaisia ihmisiä, jotka taas pyrkivät välttämään virheitten tekemisen siten, että ovat mieluimmin tekemättä yhtään mitään. Tällaisiakaan ihmisiä kohtaan sinulla ei riitä ymmärrystä. Kuitenkin ehkä suurimman virhearvion mielestäsi tekevät sellaiset ihmiset, jotka tehtyään virheen, joko kieltävät mitään virhettä edes tapahtuneen tai sitten pahimmassa tapauksessa siirtävät koko vastuun tehdystä virheestä itseltään muualla syyllistäen asiasta jotain työkaveriaan. Esihenkilönä sinulle on tärkeää hävittää työyhteisöstäsi tällaiset toimintamallit. Sinun mielestäsi hyvään työyhteisöön liittyy sellainen arvo, missä ”virheiden tekeminen on sallittua”. Sinä koet, että tällöin kynnys virheiden tunnustamiseen alenee, energian tuhlaaminen syyllisten hakemiseen vähenee ja voidaan keskittyä itse ydinasiaan eli virheiden korjaamiseen ja jopa niiden ennalta ehkäisemiseen.

7. Älä sekoita henkilökohtaisia tunteitasi liikaa työpaikan ihmissuhteisiin! Sinä ymmärrät, että on aivan luonnollista jokaisen työyhteisön jäsenen herättävän meissä monenlaisia ja monen vahvuisia tuntemuksia, osan ollessa miellyttäviä ja osan taas epämiellyttäviä. Sinun perusperiaatteenasi on kuitenkin se, että vaikka jostakin ihmisestä et henkilökohtaisesti pitäisikään, niin siitä huolimatta kykenet hoitamaan työasiat hänen kanssaan rakentavasti. Sinulle on selvää, että työilmapiiri voi työyhteisössäsi tulehtua todella pahasti, jos sortuisit omassa toiminnassasi suosimaan henkilökohtaisia kavereitasi ja muita omasta mielestäsi symppiksiä tyyppejä jättäen muut ulkopuolelle. Johtajana ja esihenkilönä tiedät, että johtajien ja esihenkilöiden harjoittama suosikki- ja lellikkijärjestelmä tuo aina työyhteisöön epätasa-arvoa sekä synnyttää siellä skismaa ja huonoa verta työyhteisön jäsenten keskuudessa. Tämän takia esihenkilönä sinä pidät tärkeänä säilyttää tiukka objektiivisuus ja tasapuolisuus suhteissa alaisiisi. Sinä tiedät, että työntekijät voivat olla hyvin herkkiä, toisinaan jopa liiankin herkkiä, reagoimaan oman esihenkilönsä toimintaan ja käyttäytymiseen. Lisäksi sinä pidät omat henkilökohtaiset suhteesi erillään työkaverisuhteista. Sinulle ei tulisi esimerkiksi mieleesikään käyttää valta-asemaasi ja pyrkiä pakottamaan joku alaisesi seksuaaliseen suhteeseen kanssasi, eli niin sanotusti ”syödä kuormasta”. Sinä tiedät, että se voi johtaa hyvinkin epämiellyttäviin tilanteisiin ja jälkipuheisiin työyhteisösi sisällä.

8. Ole riittävän hienotunteinen puheissasi ja toiminnassasi! Sinä tiedät, että kaikki ihmiset ovat erilaisia kritiikinsietokyvyiltään. Sinun kokemuksesi on opettanut sen, että joidenkin tuntemiesi ihmisten kanssa asiat voivat edetä jopa suoraa kurkkua huutamalla ilman, että asiariidat muuttuvat henkilökohtaisiksi riidoiksi. Tiedät myös kokemuksesi kautta sen, että toiset taas ottavat heti ”herneen nenäänsä”, kun hiemankin arvostelet heidän toimintatapaansa tai työn tulostaan. Yleisesti ottaen on tietenkin selvää, että työyhteisössä toimiminen vaati ainakin jonkin verran arvostelunsietokykyä, mutta sinulle on selvää, että antaessasi kritiikkiä omalle kollegallesi tai alaisellesi, pitää tällöin ottaa huomioon oikeanlainen diplomaattisuus sekä riittävä hienotunteisuus. Lisäksi sinä koet työpaikkahuumorin olevan tärkeää työkaverisuhteille ja koko ilmapiirille, mutta mielestäsi sen on oltava myös  oikeinvalittua ja sopivan hienovaraista. Tiedät huumorin olevan usein hyvin tärkeä työn henkistä ja fyysistä raskautta keventävä varaventtiili työpaikalla työkavereiden kesken. Samalla kuitenkin on tärkeää muistaa, että huumori ei saa olla ketään työyhteisön jäsentä panettelevaa ja loukkaavaa. Tosin ehkä itsekin olet joskus tehnyt sen virheen, että olet tahtomattasi loukannut vitseilläsi omaa työkaveriasi. Tämän huomattuasi, sinulle on kuitenkin tärkeä pyytää loukkaamaltasi ihmiseltä anteeksi. Tietenkin on selvää anteeksipyytämisen joskus olevan vaikeaa, mutta ymmärrät hyvin sen työilmapiiriä puhdistavan merkityksen. Toisaalta on tietenkin myös osattava antaa anteeksi. Joskus tämä on jopa vielä vaikeampaa kuin sen pyytäminen.

9. Arvosta työkavereitasi ja sano se tarvittaessa myös ääneen! Suomessa myönteisen palautteen antaminen tuntuu vieläkin olevan monille hyvin vaikeaa. Useilla ihmisillä on sellainen uskomus, että kriittisen palautteen antaminen olisi jotenkin helpompaa ja luonnollisempaa kuin myönteisen palautteen antaminen. Sinä et kuitenkaan näin koe, vaan sinun mielestäsi kaikentyyppisellä rakentavalla palautteella on paljon merkitystä niin yksilön kehittymisessä, hänen kokemassaan arvostuksen tunteessa kuin myös työpaikan yhteisöllisyydessä. Sinun mielestäsi pahinta olisi se, että ihmistä ei huomioitaisi ollenkaan, vaan häntä ympäröisi eräänlainen ”välinpitämättömyyden kehä”. Esihenkilönä toimiessasi pidät erityisen tärkeänä antaa alaisillesi tilanteiden mukaan myös myönteistä ”silitystä” eli kehua heitä. Sinun mielestäsi myönteisen palautteen merkitys korostuu etenkin yksittäisen työntekijän työmotivaation kehittämisessä samoin kuin hyvän työilmapiiriin ylläpitämisessä. Tässä olet erilainen kuin monet muut esihenkilöt heidän kokiessaan myönteisen palautteen antamisen hyvin vaikeaksi. Heidän mukaansa alaisen pitäisi enemmänkin pystyä lukemaan esihenkilöään rivien välistä. Sinä et kuitenkaan näin ajattele, vaan pidät suoraa palautetta parempana kuin epäsuoraa ja huonosti tulkittavaa mutuun perustuvaa palautetta.

10. Kohtele muita ihmisiä niin kuin he itse haluavat itseään kohdeltavan! Tämä periaate edellyttää hyvää itsetuntemusta sekä riittävää työkavereiden ja alaisten tuntemista ihmisinä ja yksilöinä. Kuten jo aikaisemmin toin esille, toisten ihmisten huomioonottaminen on tärkeää myös työyhteisössä. Sinulla on kyky ajatella vielä pidemmälle, sillä sinun mielestäsi välillä on hyvä miettiä myös sitä, miltä itse tuntuisi olla oman, juuri sen hetkisen, käyttäytymisen, sanojen tai toiminnan kohteena. Sinun mielestäsi tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että miten toimit tilanteissa, joissa tunteet nousevat pintaan sisälläsi. Suuttuessasi esimerkiksi jostain asiasta omalle työkaverillesi tai alaisellesi, nousee sisälläsi kuumottava tunne siitä, että sinun tekisi mieli mennä purkamaan tämä kiukku suoraan hänelle. Tässä tilanteessa sinä kuitenkin pystyt pysähtymään ja malttamaan mielesi sekä miettiä, miltä tuntuisi pian olla oman huutosi kohteena. Näin harkitsemalla saat mielenkuohusi ja tilanteen hallintaan. Pienenä vinkkinä sinulla tähän tilanteeseen on se, että tällöin kannattaa laskea hiljaa mielessään kymmeneen ennen kuin sanoo toiselle jotain, mitä ehkä myöhemmin sitten katuu. Useimmiten tämä estää turvat purkaukset, mitä kuitenkin myöhemmin syvästi katuisit.

”Hyvässä työyhteisössä heijastuu arvostus ja ihmisten keskinäinen kunnioitus”

Sinulla on vahva ymmärrys siitä, että parhaimmillaan hyvin toimiva työyhteisö on stimuloiva, toinen toistaan kannustava sekä yhteisen päämäärän tunteva ja sen hyväksyvä joukko ihmisiä, jotka voivat saada yhdessä aikaan todella loistavia tuloksia. Sinä tiedät, että tällaisen työyhteisön sisällä toimivat avoimet ja suorat vuorovaikutusyhteydet työkavereitten kesken sekä keskusteleva, kuunteleva ja ihmisiä arvostava toimintakulttuuri.  Tämä tietenkin johtaa yhä tiiviimpiin luottamussiteisiin sekä kunkin työntekijän yhä parempaan sitoutumiseen omaan työhönsä ja sekä myös työyhteisöönsä. Sinä koet myös tärkeänä, että työyhteisön ristiriitatilanteet pystytään mahdollisimman hyvin yhdessä oman porukan voimin hoitamaan ilman ulkoisia välittäjiä.

”Kaikki teot, niin hyvät kuin pahat, vaikuttavat kaikkiin muihin yhteisön jäseniin, lopulta myös tekijään itseensä”

Sinä työyhteisön ilmapiirin kehittäjänä ymmärrät hyvin, että jokainen työyhteisö koostuu rajallisista yksilöistä, joilla kaikilla on hyvinkin erilaiset, toisinaan jopa raadolliset, tavoitteet. Tärkeintä olisikin saada nämä erilaiset tavoitteet omaavat yksilöt löytämään myös yhteisiä kaikkia työyhteisön jäseniä yhdistäviä tavoitteita sekä niiden löydyttyä oppia ”puhaltamaan yhteen hiileen”. Sinun mielestäsi työyhteisöä voidaan pitää tyypillisenä ekosysteeminä, jossa toimiva ekologinen lainalaisuus on ”Kaikki teot, niin hyvät kuin pahat, vaikuttavat kaikkiin muihin yhteisön jäseniin, lopulta myös tekijään itseensä”. Sinä koet, että yksi ihminen voi omilla sanoillaan ja teoillaan luoda tiimiinsä, työryhmäänsä tai jopa koko työyhteisöönsä sellaisen yhteisöllisen ja eteenpäin katsovan tahtotilan ja ilmapiirin, mikä parhaimmillaan johtaa koko organisaation kukoistamiseen. Sinun mielestäsi jokaisella työyhteisön jäsenellä on oma henkilökohtainen vastuunsa oman yhteisönsä ilmapiiristä. Tietenkin tämä vastuu ja mahdollisuus toimia on sitä suurempi, mitä korkeammalla oksalla henkilö on organisaation hierarkiassa, mutta jokainen yksittäinenkin työntekijä voi omalla käyttäytymisellään saada paljon aikaan. Sinä tiedät, että yksittäisenkin työntekijän rohkea esimerkki kehittää työyhteisön ilmapiiriä eteenpäin. Tällaista rohkeaa esimerkkiä on usein muidenkin helppo seurata. Näin pienestä lumihiutaleesta voi pikkuhiljaa kasvaa valtava lumivyöry, joka nostaa työyhteisön aivan toiselle tasolle sekä tekee työpaikasta hyvän ja psykologisesti turvallisen paikan tehdä työtä yhdessä muiden ihmisten kanssa.

Esa Lehtinen

Tarvittaessa olen valmis pitämään innostavia teemaluentoja erilaisissa organisaatioissa niin johtajuudesta, johtamisen eri alueista kuin myös työyhteisöjen toiminnan kehittämisestä. Näitä luentoja on mahdollista pitää myös etäluentoina. Yhteyttä minuun voi ottaa joko puhelimitse: 0500-699818 tai sähköpostitse esa.lehtinen@kec.fi

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *