Kymmenen tapaa tehdä työyhteisöstäsi sairas!

Arvoisa blogini lukija! Jos seuraava tekstini tuntuu sinusta hyökkäävältä ja ei mielestäsi koske sinua, älä ota siitä nokkiisi. Suhtaudu siihen silloin enemmänkin eräänlaisena tietoiskuna ja ohjeena ilmapiirin tuhoajien paljastamisessa. Sen sijaan, jos huomaat kuuluvasi tekstini yhden tai useamman kohdan kautta kohderyhmään, tilanteesi on tietenkin toinen. Olet silloin paljastunut ja myyräntyösi on havaittu. Ota silloin kirjoitukseni eräänlaisena varoituksena ja pyri korjaamaan toimintaasi.

”Mitä enemmän työtoverisi kärsivät, sitä enemmän sadistista mielihyvää koet sisälläsi”

Sinunlaisia työyhteisön tuhoamiseen panostavia vandaaleja on lähes jokaisessa suomalaisessa työyhteisössä. Sukupuolellasi ei ole mitään merkitystä, voit olla joko mies tai nainen tai siltä väliltä. Ikäsi puolesta voit olla niin nuori kuin vanhakin. Samoin koulutustasosi ei mitään merkitse. Voit olla niin ammattikoulun käynyt kuin tohtorintutkinnon suorittanutkin. Myöskään asemasi organisaatiosi hierarkiassa ei ole este myyräntyöllesi.  Sinä voit olla niin johtaja, esihenkilö kuin aivan tavallinen duunarikin. Tietenkin mitä enemmän valtaa sinulla on, sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia ja tilaisuuksia aiheuttaa tuhoa ja hämmennystä työyhteisössäsi. Ainoa teitä hengen tuhoajia yhdistävä tekijä on ehkä siinä, että saatte nautintoa siitä, kun näette tekojenne ja sanojenne aiheuttaman hämmennyksen ja pahan mielen ympärillänne. Sinulla on pohjimmiltasi joko erittäin huono tai miksei toisaalta myös liian hyvä itsetunto. Tämä on johtanut siihen, että omaa itseäsi ja egoasi korostaaksesi haluat nähdä eripuraa ympärilläsi. Näin tunnet olevasi edes hetkellisesti muiden yläpuolella. Mitä enemmän työtoverisi kärsivät, sitä enemmän sadistista mielihyvää koet sisälläsi. Sinun mielestäsi asiat eivät koskaan voi työyhteisössäsi olla hyvin. Aina löytyy ongelmia ja valittamisen aihetta, jos ei muualla, niin ainakin ihmisten välisissä suhteissa. Eihän työssä voi mielestäsi olla hauskaa, vaan sen pitää olla henkisesti rankkaa raatamista. Sinulla on yleensä myös taitava psykologinen silmä. Onnistut jollain mystisellä tavalla vetämään lähes aina juuri siitä narusta, joka aiheuttaa vahinkoa ihmissuhteisiin ympärilläsi.

Mitä sitten voidaan pitää sinunlaisesi työpaikkavandaalin ”kymmenenä käskynä”? Sinä itsekin ymmärrät, että mitä useampia käskyjä pystyt toiminnassasi hyödyntämään, sitä suurempaa tuhoa kykenet työpaikkasi ilmapiirille aiheuttamaan. Tässä tuon esille ne takuuvarmat keinot, joilla pyrit aiheuttamaan tehokkaimmin vahinkoa työyhteisön ilmapiiriin.

1. Unohda kohteliaat käytöstavat! Miksi työpaikalla tervehtisit muita ihmisiä, hehän ovat vain työtovereitasi, ja jos olet esihenkilöasemassa, niin alaisten tervehtiminen on täysin turha ja joutava asia. Miksi kehuisit työkaveriasi tai työntekijääsi? Sehän tekisi heidät vain ylpeiksi. Miksi pyytäisit keneltäkään anteeksi tekemääsi mokaa tai sanomiasi sanoja? Sehän osoittaisi vain heikkoutesi. Miksi kiittäisit ketään heidän sinulle antamastaan avusta tai kohteliaista eleistä? Niin kuin suomalainen sanontakin hyvin ilmaisee ”kissa kiitoksella elää. Työpaikallehan ollaan tultu tekemään töitä eikä juttelemaan turhia tai toimimaan ”seurustelu-upseereina”! Sinä tiedät, että näiden edellä mainittujen pienten, mutta tärkeiden kohteliaisuusilmaisujen poisjättämisellä voi olla pitkäaikaisia negatiivisia seurauksia työyhteisön ilmapiiriin. Esimerkiksi tervehtimättä jättäminen on varsin salakavala keino aiheuttaa työyhteisössäsi eripuraa ja ahdistuneisuutta, sillä tällä tavoin jokainen kohtaamasi henkilö jää löysään hirteen miettimään, että miksi et tervehtinyt häntä tai vastannut hänen tervehdykseensä. Tällaisen kohtelun osakseen saanut ihminen jää murehtimaan sitä, että onko hänessä tai hänen toiminnassaan ollut jotain vikaa. Pitkään jatkuessaan tilanne alkaa ahdistaa häntä. Tällöin olet päässyt tavoitteeseesi.

2. Ole itsekäs äläkä huomioi muita! ”Oma etu paras etu” – toteamus toimii kuningasajatuksenasi työssäsi. Työkavereita voit toki estotta käyttää ”hyödyllisinä tomppeleina” omien agendojesi ajamiseen, kuten esimerkiksi pyrkiessäsi etenemään urallasi. Lisäksi pyri aina kahmimaan mahdollisimman nopeasti kaikki työpaikan edut, kuten esimerkiksi uudet työvälineet, parhaat loma-ajat, hyvät koulutustilaisuudet, itsellesi ensin ja anna muiden jäädä tappelemaan keskenään jäännöspaloista. Oman työporukkasi onnistuessa hyvin jossakin työtehtävässänne, muista korostaa oman osaamisesi ja työpanoksesi merkitystä onnistumisessa esihenkilöillesi (sinun ansiotasihan onnistuminen kuitenkin oli!) ja tiimisi epäonnistuttua selitä asiat omalta kohdaltasi parhaimmin päin (en minä, mutta kun nämä muut…!). Kaiken kaikkiaan tärkeintä kuitenkin on se, että juuri sinulla menee siellä hyvin, muista ihmisistä ei tarvitse välittää.

3. Tee lupauksia, mutta toimi kuitenkin aivan toisin! Sinä olet katteettomien puheiden voittamaton mestari. Teet jatkuvasti esihenkilöllesi ja työkavereillesi lupauksia asioiden hoitamiseksi ja eteenpäin viemiseksi, mutta mahdollisuuksien mukaan pyrit välttämään näiden lupaamiesi asioiden käytännön toteuttamisen. Mieluimmin vaikka delegoit ne jonkun muun tehtäviksi tai sitten yksinkertaisesti vain unohdat ne. Jos kuitenkin jäät kiinni sanojesi syömisestä ja lupaustesi pettämisestä, löydät kyllä liudan enemmän tai vähemmän loogisia selityksiä siihen, miksi et voinutkaan täyttää lupauksiasi asioiden hoitamisesta. Olet myös sanojen syönnin mestari työkavereittesi kanssa. Vaikka lupaat pyhästi työtoverillesi säilyttää hänen tietoosi tulleita salaisuuksiaan, niin heti tilanteen salliessa menet juoruamaan näistä salaisuuksista muille. Asian sitten paljastuessa, kiellät olevasi juorujen alkulähde ja pyrit siirtämään vastuun asiasta jollekin toiselle.

4. Harjoita hajota ja hallitse -politiikkaa työpaikallasi! Jo antiikin Roomassa ymmärrettiin, että paras tapa hallita toimintaa on erilaisiin tilanteisiin sopivien liittosuhteiden luominen sekä liittolaisten ja potentiaalisten kilpailijoiden sekä vihollisten keskinäisen eripuran ylläpitäminen. Samaa politiikkaa sinä osaat käyttää hyödyksesi myös omassa työpaikassasi. Sinulle työyhteisösi on eräänlainen verkostoista koostuva henkilökohtainen pelikenttäsi. Olet mestari havaitsemaan näitä työpaikan verkostoja ja tunnistamaan ihmissuhteiden laatua. Tämän takia sinulla on yksinkertaista liittoutua erilaiset tilanteet huomioiden omaa agendaasi tukevien sopivien henkilöiden kanssa. Muiden kanssa pyrit toimimaan siten, että sopivin sanankääntein ja puhein pystyt pitämään heidän itsellesi myötämielisinä tai ainakin neutraaleina, mutta samalla pystyt pitämään heidän keskinäiset suhteensa riitaisina tai ainakin epäluuloisina. Tilanteet vaihtelevat ja samoin liittolaiset vaihtuvat, mutta kokonaisuutena pystyt pitämään langat pelikentälläsi hyvin hallinnassasi. Mitä enemmän sinulla on valtaa oman organisaatiosi hierarkiassa, sitä enemmän pystyt hyödyntämään ”hajota ja hallitse” – periaatetta. Johtajana voit esimerkiksi kätevästi hallita alaisiasi monissa tilanteissa usuttamalla eri työntekijäryhmät ja tiimit nokittelemaan toisiaan sekä riitelemään toistensa kanssa.

5. Älä koskaan myönnä olevasi väärässä! Sinähän olet täydellisyyden perikuva! Tämän takia omien mielipiteitten ja tietojen myöntäminen vääriksi on mielestäsi selkeä heikkouden merkki ja siksi sitä pitääkin kaikin voimin ehdottomasti välttää. Ethän sinä oikeastaan koskaan olekaan väärässä, muut vain ovat tyhmyyttään ymmärtäneet sinut väärin tai olosuhteet ovat sinusta ja toiminnastasi riippumattomista syistä olleet sinua vastaan. Sinun pyhänä periaatteenasi on se, että hamaan loppuun saakka sinun on pysyttävä oman mielipiteesi takana, vaikka kaikki muut olisivat eri mieltä kanssasi. Tämä on mielestäsi täysin luonnollista, sillä loppujen lopuksi sinä kuitenkin olet oikeassa, vaikka muut eivät sitä sillä hetkellä tajuaisikaan. Olemalla eri mieltä kanssasi muut näyttävät tyhmyytensä ja yksinkertaisuutensa sinulle ja itse asiassa koko maailmalle. Etenkin esihenkilönä sinun on huolehdittava siitä, että alaisesi ovat aina samaa mieltä kanssasi, sillä tehän olette kuitenkin ”yhtä suurta ja onnellista perhettä”.

6. Jos kaikesta huolimatta teet virheen, hae muista ihmisistä syntipukkeja! Omien virheitten ja mokien tunnustaminen osoittaa mielestäsi suurta heikkoutta. Itse asiassa ethän sinä koskaan tee mitään virheitä, et ainakaan mitään sellaisia, joista pitäisi muille kertoa. Sinulle on aina helppo sysätä vastuu virheistä muille. ”Se oli pomon vika”, ”sain huonot työohjeet”, ”olisin tehnyt kaikki hyvin, mutta Pekka neuvoi minua väärin”, ”se oli jonkun muun vika” ovat usein kuultuja sanoja kootuissa selityksissäsi. Esihenkilönä sinun on helppo syyttää alaisiasi ja vastaavasti työntekijänä voit siirtää vastuun joko omille esihenkilöillesi tai työkavereillesi. Näin syntipukkeja tiheän kamman kanssa hakemalla on helppo unohtaa todellinen syyllinen eli sinut. Tietysti tässä yhteydessä unohtuu helposti myös se, että miten tehty virhe voitaisiin mahdollisimman pian korjata tai miten sen uudelleen esiin tuleminen olisi mahdollista estää. No, tämähän ei tietenkään ole sinun päänsärkysi. 

7. Pidä työyhteisöäsi omana henkilökohtaisena reviirinäsi! Työyhteisösi on sinun oma henkilökohtainen alueesi, missä voit rauhassa sekoittaa työasiat ja henkilösuhteet toisiinsa. Jos et esimerkiksi pidä jonkun työkaverin naamasta tai hänen tavastaan hoitaa työtään, niin ei sinun tarvitse hänen kanssaan työskennellä. Tyyppihän ärsyttää sinua jo pelkällä olemassaolollaan. Hänen kanssaan ei periaatteessakaan voi olla samaa mieltä missään asiassa. Samalla on luonnollista, että suosit omia henkilökohtaisia suosikkejasi. Etenkin esihenkilönä toimiessasi anna suosikeillesi parempia työtehtäviä ja huomioi heitä muutenkin muita enemmän. Lisäksi pidä työyhteisöäsi omana saalistusalueenasi. Kaikki toista sukupuolta edustavat vähänkin puoleensavetävät työkaverisi ovat vapaata riistaa sinulle. Firman tilaisuuksissa ja etenkin alkoholia nauttineena pyri heidän kanssaan seksuaalisiin suhteisiin kaikkia keinoja käyttämällä niin lahjomalla, uhkaamalla kuin kiristämällä. Varsinkin esihenkilönä sinulla on mahdollisuus käyttää tässä taivuttelussa laajaa keinoarsenaalia. Jos joku kehtaa kieltäytyä ehdotuksistasi, niin muista kostaa tämä hävyttömyys hänelle julmasti ja näkyvästi. Varoittavia esimerkkejä tarvitaan.

8. Älä ole mikään hienohelma, vaan sano aina suoraan ja sensuroimatta mitä ajattelet! Mitä sitä turhia hienostelemaan ja omia sanoja sensuroimaan, on itsellesi selkeä toimintaohje. Sinun mielestäsi kaikenlaiset puheet itsensä hillitsemisestä, tunteiden hallinnasta, hiljaa mielessään kymmeneen laskemisesta ja asiariitojen pitämisestä asiariitoina on pelkkää konsulttien ja muiden hienohelmojen turhia höpinöitä. Jos työkaveri on mielestäsi tyhmä, niin miksei sitä voi sanoa hänelle suoraan. Jos kaveri ottaa tästä nokkiinsa, niin ottakoon! Näin tekemällä hän vain todistaa käsityksesi hänen tyhmyydestään oikeaksi. Sinun mielestäsi on täysin turhaa omia sanojaan anteeksipyydellä, sillä se osoittaa vain ihmisen heikkoutta. Sinua ei häiritse ollenkaan, että muut kokevat inhottavaksi tapasi puhua ”totuuksia” ja laskea leikkiä muiden kustannuksella. Vahingonilohan on kaikkein suurinta iloa! Jos joku ei hyväksy tätä periaatetta, niin se ei ole sinun ongelmasi. Pääasia on kuitenkin se, että sinulla itselläsi on hauskaa. Sinullahan on huumorintajua, vaikka muille jakaa, paitsi tietenkin silloin, jos huumori osuu itseesi. No, sehän on jo aivan toinen asia.

9. Älä arvosta työkavereitasi! Sinähän olet työpaikkasi todellinen ”kingi”! Sinä tiedät olevasi työpaikkasi, tai vähintään oman tiimisi, ehdottomasti tärkein työntekijä. Tiedät olevasi korvaamaton, sillä ilman sinua ei mikään toimisi. Työkaverisi ovat vain pelkkiä statisteja, jotka ovat lähinnä vain haittoja ja hidasteita matkallasi maineeseen kohti parempia työtehtäviä ja tavoittelemaasi ylennystä. Jos joku muu kuin sinä tekee työssään hyvän suorituksen, niin miksi siitä pitäisi nostaa mitään numeroa, sillä ”paistaahan aurinko joskus risukasaankin”. Ja sitä paitsi, kehuminenhan saa vain ihmisen ylpistymään. Tämän takia ainoa palaute, mitä annat työkavereillesi, on negatiivinen palaute. Se pudottaa tehokkaasti kaikki itsestään liikaa luulevat alas orreltaan. Varsinkin esihenkilönä toimiessasi muista, että työntekijöitä ei koskaan saa kehua, ei edes asiasta. Muutenhan ne voivat alkaa pomppia varpaillesi ja uhata kaikki osaavaa auktoriteettiasi.

10. Pidä kaikki langat tiukasti hallussasi, äläkä hyväksy minkäänlaista oma- aloitteisuutta! Esihenkilönä sinun pitää muistaa, että työntekijöillesi et saa koskaan antaa minkäänlaista tilaisuutta oma-aloitteisuuteen. Eiväthän he kuitenkaan mitään osaa tehdä itsenäisesti, vaan sinun kuitenkin se työ pitää hoitaa loppuun asti. Sinä olet ainoa, joka hallitsee kokonaisuuden ja tiedät jokaisen työvaiheen osuuden siinä. Tämän vuoksi kaikille työntekijöille täytyy työohjeet antaa mahdollisimman pikkutarkasti. Mikromanageeraus rules! Mielestäsi se ei ole mikään kirosana, vaan enemmänkin ilosanoma! Työntekijöiden työntekoa pitää ehdottomasti tarkkaan valvoa. Lisäksi palaverikulttuurin kehittäminen on turhaa hömpötystä, eihän palavereissa kuitenkaan kukaan muu kuin sinä saa suutaan auki. Tai no, ainahan porukkaan eksyy mukaan yksi tai kaksi vastarannan kiiskeä, mutta heidät saa nopeasti hiljaisiksi sijoittamalla heidät pari kertaa hanttihommiin tai jos se ei riitä, niin siirtämällä sitten toisille osastoille.

”Jokaisella työyhteisön jäsenellä on oma vastuunsa yhteisönsä ilmapiiristä”

Arvoisa lukija! Toivon, että et äskeisestä löytänyt itseäsi. Tämän kirjoitukseni tarkoituksena on muistuttaa kaikkia teitä lukijoita siitä, että työyhteisön hengen tuhoaminen voi loppujen lopuksi olla hyvin pienestä kiinni. Yksikin ihminen pystyy pidemmän päälle ilman kenenkään puuttumista saamaan paljon pahaa aikaan. Samoin on tietenkin myös toisinpäin, eli yksi ihminen voi omilla sanoillaan ja teoillaan luoda tiimiinsä, työryhmäänsä tai jopa koko työyhteisöön sellaisen tahtotilan ja ilmapiirin, että edellä kerrotun kaltaiset työyhteisön ilmapiirin tuhoajat on mahdollista saada kuriin ja eliminoitua työpaikan ilmapiiriä tuhoamasta. Tosiasia on se, että jokaisella työyhteisön jäsenellä on oma vastuunsa yhteisönsä ilmapiiristä. Tietenkin vastuu ja mahdollisuus toimia on sitä suurempi, mitä korkeammalla henkilö on organisaation hierarkiassa, mutta jokainen yksittäinenkin työntekijä voi omalla käyttäytymisellään saada paljon aikaan. Rohkeaa esimerkkiä on usein muidenkin helppo seurata ja näin pienestä lumihiutaleesta voi pikkuhiljaa kasvaa valtava lumivyöry, joka toivottavasti lopulta hävittää ilmapiirivandaalin tuhovoiman.

Esa Lehtinen

Tarvittaessa olen valmis pitämään innostavia teemaluentoja erilaisissa organisaatioissa niin johtajuudesta, johtamisen eri alueista kuin myös työyhteisöjen toiminnan kehittämisestä. Näitä luentoja on mahdollista pitää myös etäluentoina. Yhteyttä minuun voi ottaa joko puhelimitse: 0500-699818 tai sähköpostitse esa.lehtinen@kec.fi

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *